Centralizacja w zakresie podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego

Zobacz więcej o artykule

Centralizacja w zakresie podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego Od 1 stycznia

Napisał: Grzegorz Tomala

Plik suplementu komentarza do planu kont instytucji kultury do pobrania poprzez Internet (instrukcja zamieszczona w książce). Zainstalowanie suplementu wymaga systemu operacyjnego Windows. Suplement elektroniczny zawiera szereg niezbędnych dokumentów przygotowanych w edytowalnym formacie (rtf, xls) umożliwiającym dostosowanie do indywidualnych potrzeb:
- wzór polityki rachunkowości
- dokumentacja sprawozdania finansowego – wzory bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu własnym, rachunek przepływów pieniężnych, kompletna informacja dodatkowa, wprowadzenie, dodatkowe informacje i objaśnienia zgodne z wymogami ustawy o rachunkowości.

Wnikliwy komentarz do planu kont instytucji kultury dla praktyków.

W komentarzu:
- Szczegółowy opis funkcjonowania poszczególnych kont:
- wykaz typowych operacji księgowanych na danym koncie w korespondencji z kontem przeciwstawnym (oraz zapisami równoległymi)
- zasady prowadzenia ewidencji analitycznej
- opis charakteru salda oraz jego prezentacji w bilansie lub rachunku zysków i strat
- zasady wyceny oraz rodzaje dowodów będących podstawą księgowania.

- Wzorcowy wykaz kont syntetycznych z proponowaną analityką. Dodatkowo – autorska propozycja wyodrębnienia ewidencyjnego dotacji unijnych w zakładowym planie kont instytucji.
- Ewidencja kosztów oraz przychodów w układzie zadaniowym.
- Ewidencja wydatków strukturalnych w instytucji kultury.
- Pełny wzorzec zarządzenia w sprawie zasad (polityki) rachunkowości.
Stan prawny komentarz to 1 stycznia 2017 roku. Centralizacja w zakresie podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego Od 1 stycznia 2017 roku podatnikiem VAT jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego (tj. gmina, powiat, samorząd województwa), która od tego dnia rozlicza ten podatek za siebie i podległe sobie jednostki.
Centralizacja rozliczeń podatku VAT stanowi ogromne wyzwanie dla jednostek samorządu terytorialnego. W książce zawarto szereg komentarzy, wskazówek, przykładów pomocnych w przeprowadzeniu tego procesu. Autorzy książki Centralizacja VAT omawiają tu m.in.:
- kwestie związane z przejściem praw i obowiązków jednostek organizacyjnych podlegających centralizacji na ich macierzyste gminy (powiaty, samorządy województwa);
- zasady rozliczenia podatku VAT (należnego i naliczonego) w okresie przejściowym – ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego czy terminu odliczenia podatku naliczonego, składania deklaracji VAT za ostatni okres rozliczeniowy sprzed centralizacji oraz kwestie korygowania deklaracji VAT i faktur;
- problemy związane z prawidłowym dokumentowaniem transakcji – otrzymywanie i wystawianie faktur zakupu i sprzedaży, faktur i not korygujących, duplikatów faktur, ewidencji VAT (zakupu i sprzedaży) oraz ewidencji prowadzonej za pomocą kas fiskalnych, w tym przepisy przejściowe związane ze stosowaniem kas rejestrujących centralizowanych jednostek organizacyjnych.

Szczególną uwagę autorzy poświęcili kwestii podatku VAT naliczonego, zwłaszcza rozliczanego według prewskaźnika i struktury zakupów.